Ny kostholdsstudie med interferoner

En ny kostholdsstudie er under forberedelse ved Nasjonalt kompetansesenter for MS, fire år etter at den forrige ble avsluttet. I den nye studien vil man se nærmere på virkningen av et kosthold rikt på omega-3-fettsyrer.

09.02.2005 11:19 - Kari Seland

Den første kostholdsstudien omfattet bare 16 personer, men resultatene var forholdsvis oppsiktsvekkende: Deltakerne som ble satt på et kosthold med mye fisk, frukt og grønnsaker, men lite mettet fett (fra melk og kjøtt), hadde færre nye attakk i det året forsøket varte, enn man ville ha ventet med tilsvarende forsøk med interferonbehandling.

Omega-3 har også en betennelsesdempende effekt, og man tror fettsyrene har betydning for hvordan sykdommen utvikler seg, ifølge overlege Kjell-Morten Myhr. Han var også med på den forrige studien.

Denne gangen blir det en større studie enn sist, og opplegget blir også annerledes. Deltakerne skal det første halve året få omega-3-fettsyrer, mens de det andre halvåret får interferoner i tillegg. Undersøkelse i magnettomograf (MR) er en del av kontrollopplegget. Som sist er det personer med attakkvis MS som deltar i studien.

Tips noen om denne siden

Utviklet av Renommé Communication