D-vitamin kan forebygge MS

torkildsen-smiler-best-nett-lite.jpg

D-vitaminmangel øker risikoen for å utvikle MS. En ny studie med norsk bidrag underbygger denne teorien og kobler D-vitamin enda sterkere til MS.

21.12.2011 12:53 - Olav Førde, MS-forbundet

Koblingen mellom D-vitaminmangel og MS blir stadig sterkere. Det viser en studie nylig offentliggjort i tidsskriftet "Annals of Neurology".

Britiske og kanadiske forskere har undersøkt genene til 43 personer som alle kom fra familier hvor fire eller flere medlemmer hadde MS. De fant ut at en variant av genet CYP27B1 var karakteristisk for de som hadde MS. Og man vet at akkurat denne genvarianten påvirker et enzym i kroppen, slik at man får et lavere nivå av D-vitamin i blodet.

I de sjeldne tilfeller hvor begge foreldrene gir genvarianten videre til et barn, utvikler barnet en form for engelsk syke (rakitt) som skyldes D-vitaminmangel. I en studie ledet av nevrolog Øivind Torkildsen (bildet) ved Nasjonalt kompetansesenter for MS i Bergen, fant man tre tilfeller av dette i Norge.

Alle de tre barna hadde også MS.

- Jeg synes dette er en veldig spennende studie, særlig fordi den er direkte inspirert av vår studie fra Norge, der vi beskrev tre personer som hadde MS og denne svært sjeldne typen rakitt, sier Torkildsen til ms.no.

- Genvarianten er svært sjelden, så det er lite sannsynlig at mange med MS har den. Imidlertid har vi ikke gjort noen systematisk undersøkelse i Norge, så dette kunne vært et spennende forskningsprosjekt.

- Det viktigste funnet i den britisk-kanadiske undersøkelsen er at den støtter hypotesen om at lave nivåer av vitamin D har en betydning for risikoen for å utvikle MS. I tillegg illustrerer dette at gener og miljø påvirker hverandre gjensidig, sier Torkildsen.

Kan forebygge MS

En del av genene som er assosiert med risikoen for MS vil sannsynligvis bare ha betydning dersom man har lave nivåer av vitamin D, opplyser Torkildsen.

- Man kan derfor tenke seg at det er mulig å forebygge en del tilfeller av sykdommen med vitamin D-tilførsel.

Torkildsen tror ikke genfunnet vil ha noen direkte betydning for de som allerede har MS.

- Vi vet allerede at lave nivåer av vitamin D er lite gunstig, og at det er sannsynlig at det å øke nivået av vitamin D i blodet, ser ut til å kunne gi mindre sykdomsaktivitet.

- Det pågår for tiden en del spennende studier der man forsøker å gi vitamin D som terapi for MS, sier Torkildsen.

D-vitamin senker attakk-risiko

Et panel av amerikanske og kanadiske MS-eksperter har diskutert de viktigste nyhetene fra MS-forskningen ved inngangen til 2012. Her kom man også inn på de siste studiene om vitamin D og MS. Professor Colleen Hayes fra University of Wisconsin-Madison kom med denne uttalelsen:

"Vi vet at personer med MS som har de høyeste D-vitaminnivåene, har den laveste risikoen for attakker. Og motsatt, de som har de laveste D-vitaminnivåene, har den høyeste risikoen for attakk".

Hun sa også at det ikke eksisterer noen offisielle råd om hvor mye D-vitamin personer med MS bør få i seg. Hennes anbefaling ligger på rundt 4000 internasjonale enheter per dag. Det er ti ganger så mye som norske helsmyndigheter anbefaler generelt for befolkningen.

Tips noen om denne siden

Utviklet av Renommé Communication