Hopp til hovedinnholdet

Spørsmål og svar

Randi Cesilie Haugstad

MS-sykepleier

Hvordan kan jeg bekjempe fatigue?

Eg har så lyst til å få tilbake overskuddet igjen.

Eg er 45 år og har hatt MS-diagnosen i ca 5 år. Hatt kun eitt attakk, som eg er god fra nå. Bruker ingen medisiner. Er ikkje i arbeid, men eg har tre barn og klarer å følge dem opp. Men eg har fatigue, og eg har så utrulig lyst til å kunne få tilbake oveskudd igjen i livet.
Eg lurer på kva som sies om korleis eg kan jobbe for at fatiguen skal ha minde grep på meg. Eg går nå to ganger i veka hos fysioterapeut og trener styrke. Kva er dei beste råda for å bekjempe fatigue?

Fatigue bør kartlegges

Hei, og takk for e-post!
Fatigue er kjempevanskelig. Det kan være lurt å utelukke og kartlegge for deg selv faktorer som kan forsterke og utløse fatigue. Eksempler kan være:

• Medikamenter som kan utløse og forsterke fatigue er: smertestillende, sovemedisiner, spastisitetsdempende/muskelavslappende, medikamenter mot høgt blodtrykk, depresjon, allergi, p-piller, epilepsi og astma. Enkelte medisiner mot diabetes, samt bremsemedisiner mot MS, (spesielt interferoner), og p-piller.
• Blodprøver Hb (blodprosenten), CRP (infeksjon) eller TSH (stoffskifte).
• Vurder om fatigue er følge av andre symptomer: Angst, depresjon, kognitiv funksjon
• Søvn og årsakene til søvnforstyrrelser (ev. registrering av pustestopp under søvn, søvnapnoeregistrering)
• Vannlating
• Smerte: sensoriske ubehag; prikking stikking, brenning, spasmer
• Fysisk funksjon, styrke, utholdenhet og koordinasjon, eventuelt vurdering av lungekapasitet
• Kosthold
• Arbeid, hjemmesituasjon, fritidsaktiviteter

Behandlingen/tiltakene rettes først mot faktorer som avdekkes i kartleggingen, og rådene vi kan gi er svært generelle:

Hos mange forsterkes fatigue av varme. Dersom en ikke kan skjerme seg for varmen er det viktig å drikke godt, gjerne kald drikke, og kjøle ned deler av kroppen med f.eks kalde fotbad, eller bruke kjølevest.

Ensformig arbeid og lange økter medfører ofte forverring av fatigue. Skift aktivitet for å unngå ensformighet og legg inn korte pauser. Vektlegg lystbetonte ting.

Fysisk aktivitet kan synes å ha potensial til å redusere MS fatigue. Kondisjonstrening er den fysiske aktiviteten det er forsket mest på, og som har den sikreste effekten, samtidig er det også slik at det er vanskelig å gjøre god vitenskapelig forskning på fatigue.

Hjelp til å regulere aktivitetsnivået, energiøkonomisering kan bidra til å redusere fatigue.

Psykologisk teori/opplæring, (kognitiv adferdsterapi) har en bedre og mer overbevisende effekt med tanke på å redusere fatigue sammenlignet med medikamenter mot fatigue.

Medikamenter: Så langt finnes det ingen gode studier som viser entydig effekt av medikamentell behandling av fatigue. Modafinil, Pemoline og Amantadin er medikamenter som enkelte med MS rapporterer effekt av, men en rekke leger og nevrologer avstår fra foreskrivning fordi den dokumenterte effekten på fatigue ikke er god nok. På grunn av at den dokumenterte effekten er liten, er det vanskelig å få medikamentene dekket av HELFO.

Vennlig hilsen

Randi Cesilie Haugstad
Spesialsykepleier

-

Lokallag

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.