Hopp til hovedinnholdet

Spørsmål og svar

Lars Bø

Nevrolog

MS og benskjørhet

Kan medisiner for benskjørhet forverre MSen min?

Hei! Jeg har PPMS og osteoporose. Jeg går ikke på noen faste medisiner for MS, men nå skal jeg få Bifosfonater intravenøst for beinskjørheten. Jeg er litt nervøs for at det kan forverre MSen. Vet om det kan være tilfelle? Jeg er 60 år og går med rullator og krykke.

Takk for svar!

.

Hei,

De som har MS har en øket risiko for benskjørhet (osteoporose) og beinbrudd. I behandlingen av osteoporose inngår mosjon, styrketrening, et kosthold med nok kalsium og vitamin D, å begrense/unngå alkohol og røyking, samt å forebygge fall. Bifosfonater er en gruppe medisiner som reduserer risiko for å få beinbrudd ved osteoporose. Jeg har ikke funnet noen studier på om disse medisinene (som f.eks. alendronat/Fosamax®) kan påvirke MS-sykdommen.

Vennlig hilsen

Lars Bø

-

Lokallag

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.