Hopp til hovedinnholdet

Turer og bilder

Vel 50 feststemte og pent kledde medlemmer var samlet på Quality Hotel Leangkollen i Asker til jubileumsmiddag for 40 års eksistens av Asker og Bærum MS-Forening.

Etter en for friskende velkomstdrink i peisestuen fikk vi servert lettrøkt ørret med salat, saus vierge og grissini som forrett med en Laroche Chardonnay som leskende følge.

Confit av andelår med sesongens grønnsaker, stekte poteter og appelsinsmør til hovedrett accompagnement av Barberra d'Asti DOC.

Til dessert fikk vi créme brûlée servert med bringebærmousse.
Nestleder Øystein Winje ledet oss elegant gjennom "programmet" som kveldens toastmaster med "åndelig leder" som sufflør.

Noen sanger ble sunget mellom munnfullene.

Svein Grindstad, leder av styret i MS-Forundet, var invitert til vår julieumsmiddag. Han kunne dessverre ikke komme pga schub. I stedet stakk general sekretær Mona Enstad en raks tur innom, kom med noen rosende ord om Asker og Bærums fremragende jobb for sine medlemmer og hadde med en rød rose til alle som var tilstede.

En blomst hver ble delt ut til de trofaste loddpinneguttene: Morten Caspersen, Erinar Lohne, Tom Kvarme og Oddvar Sandvold - samt en stor applaus !

Kiwanis Brygrin v/Svanhild Walund var invitert som en velfortjent takk for all den hjelp og støtte vi i foreningen får på ethvert medlemsmøte i form av smøring av smørbrød og kaffe og servering. Som tilgjengjeld takket for invitasjonen og påpekte at det bare var moro å være sammen med og hjelpe oss - så positive uansett hvordan vi hadde det og ikke nok med det - de overrakte av gave på 5.000,- kr!!

Liv Kjersti, en av veteranene blandt oss, tok oss med på en liten historisk rundreise !!

Legestanden var også representert ved nevrolog Christian Lund fra Rikshospitalet, som også holdt en munter tale hvor han bl a nevnte at det var "slåsskamp" om å gå visitt til de mørke søte MS-syke damene ..

Kafe avec ble servert i Leangkollens koselige salonger og praten gikk livlig til siste slutt

Under middagen ble vi knipset av Budskikka som stakk innom, samt av alle medlemmene som ville forevige en minnerik og koselig stund.

Noen minner fra Julemøtet

Et utvalg av bilder tatt på sommerfesten

Her koser vi oss med spekemat og øl og dram med jordbær og is til dessert

- riktig fint, flott og koselig hadde styret og Kiwanis damene gjort det for oss !

Turen i år gikk til et praktfullt sted helt ute ved kysten - hotell
Lingatan i Brastad - utflukter til Lysekil som ligger 30 min. kjøretur fra hotellet. Båttur på lørdag, med kaffe og lunsj, i skjærgården - dessverre høljet regnet ned - med besøk på Gullholmen museum. Søndag besøkte vi akvariet Havets Hus med omvisning og lunsj. Samt harryhandel på Nordyen som avslutning på turen søndag ettermiddag

De vil skrive om foreningen vår.

Og tok dette bildet av oss som allerede var kommet til kaffe slabberaset på Fire Årstider - vi ble 15 stk til slutt !!

Tradisjonen tro dro vi også i år på tur.

Med buss fra Sandvika og Askersette vi kursen mot Årjeng og Dalsland.

Med stopp på Thons nye kjøpesenterpå Tøckfors fikk alle en matbit og ikke minst en røyk.

Vi ankom hotell Dansland i god tid før middagen.

Denne gang gikk alt bra med å få alle ut av bussen .

Rom ble fordelt av Finn på hotellet som fikk kabalen til å gå opp
så de fleste behov ble dekket.

Vi fikk store leiligheter med for mange to separate soverom og flott utsikt.
Kvelden fikk vi velsmakende kylling fra hotellets gourmetkjøkken.

Det siesat noen også fikk svensk rødvin til en etter søknad og selvfølgelig på grønn resept.
Ette middagen gikk enkelte av oss tidlig i sen mens andre sies å ha benyttet kvelden i barområdet.
Lørdag morgen var det avgang med bussen til Bengtsfors hvor kanalturen skulle starte.

I godt høstvær kom vi alle om bord selv de elektriske rullestolene med medbrakte kjøreskinner.
Båten Storholmen var fra 1896 og har vært i rederfamilien siden den var ny.
Om bord fikk vi servert hva halsen behager og ble etter et par timer
invitert ned i byssa hvor det dekket til de fleste av oss.

Riktignok måtte noen spise oppe på dekk men det var intet hinder. God svensk sild og kjøtt
til hovedrett smakte godt.
Turen gikk gjennom noen og tjue sluser og kapteinen styret skuta med millimeter presisjon gjennom de trange slusene. Båten var beregnet på ipasse både i dybde og bredde og det var kun cm å gå på.
Mot slutten av turen gikk båten over akvedukten ved Håverrud.

Denne ble bygget for å kople sammen kanalsystemet med sjøene og var den eneste delen
av kanalen som var konstruert av stål også i forrige århundre.
I firetiden var vi fremme i Håverud og bussen ventet på oss.
Hotellet ventet og det gjorde også middagen og nydelig svensk laks sto på menyen.
Som vanlig var det også denne kvelden noen som hadde lakenskrekk og benyttet hotellets muligheter for vondt i hue.
Søndagen startet tidlig med avgang allerede klokken 9 til det mange oppfattet var musefarmen.

Det var bare at disse musene var skogen konger og veide flere hundre kilo noen av dem.

Elg farmen viste på sine 100 mål innhegnet mark disse flotte dyrene.
Etter dette dro på busstur til en svensk herregård Baldersnes hvor et
akkurat denne søndagen var veran bil og motorsykkel utstilling
En god lunsj avslutte dette besøket og vi dro videre mot det forjettede land.

Men på veien måtte vi stopp i harryland for å få kjøpt litt fleskfilet og kyklingfilet samt snus da.
Asker og Sandvika sto foran oss og vi avsluttet en hyggelig tur på søndag kveld

MS foreningen på HARRY tur til Strømstad 1-3 sep 2006

01.10.2007 19:46

Med sporveisbussenes elegante rullestolsbuss dro vi fra Sandvika og Asker med 30 MSere på HARRYtur til Strømstad.Vi kjørte Oslofjordtunnelen og kjørte direkte til Hotell Laholmen hvor vi ankom i god tid før middag.Ved ankomst hotellet skulle alle de elektriske rullestolene ut gjennom heisen i bussen , men under utlasting av en av stolene sprang en hydraulikkslange lekk.Dette medførte til at en av oss fikk tilgriset sin nyanskaffede jakke med hydraulikk olje.De som satt igjen i bussen fikk også et ufrivillig ekstra opphold i bussen.Men sjåføren visste råd, han fant frem til hotellets bar og serverte de innesperrede stolenes eiere fluidum, som ble noe helt annet enn hydraulikkolje.Etter å ha vært innesperret i nesten to timer kom hjelpen og de siste fikk komme inn til hotellet.Fredagskvelden ble vi servert et smaklig måltid som falt i god smak hos de fleste.Etter middagen ble det spilt opp til dans og foreningens åndelige leder mistet grepet om de mest standhaftige danserne, som historien sier, danset ut i de små, små timer.Lørdag morgen var det avgang til Koster.Med en av Strømstad lokalbåter fikk vi seile ut gjennom en fantastisk skjærgård i godt varmt høstvær.Ved ankomst Koster ble vi møtt av vår Kosterguide som skulle vise oss øyas fortreffeligheter.Kostertoget sto klart og ventet på oss.Vi ble så kjørt rundt på øya i toget og fikk se mye av den flotte naturen og alle de koselige stugene der ute.Vi avsluttet turen på koster med lunsj og det sies at noen inntok en svensk snaps til måltidet.Alle kom seg tilbake til hotell Laholmen i løpet av ettermiddagen.Denne kvelden ble det også servert felles middag til glede for oss alle.Hotellet hadde utsøkt mat og noen sier også utsøkt drikke til.Søndag formiddag skulle vi ta turen hjem med denne gikk med båt til Sandefjord.Og igjen hadde vi gleden av bussen til Sporveisbussene. Båtturen var nok for noen en opplevelse.Det gikk rykter om at noen var litt bleke, for ikke å si grønne, ved ankomst Sandefjord.Men dette så ut til å være hurtig glemtVi ankom Asker og Sandvika som planlagt og mange var glade for at turen var slutt og kunne hvile seg litt etter noen hektiske dager og en god taxfree handelKåre

Hva skjer?

19.06.2017

Onsdagskaffe

Samlingsted for onsdagskaffen ca kl 12-15 :

Holmensenteret 3. etg  Kafeen

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.