Hopp til hovedinnholdet

Fysisk aktivitet hjelper;

Fysisk aktivitet og trening er viktig for personer med MS og kan forsinke utvikling av funksjonssvikt, og kan også bidra til å redusere til stivning (spastisitet) i muskulaturen. Jevnlig fysisk aktivitet har også vist seg å ha positiv effekt på depresjon og kognitive symptomer.

Fysisk aktivitet og trening er viktig for personer med MS og kan forsinke utvikling av funksjonssvikt, og kan også bidra til å redusere til stivning (spastisitet) i muskulaturen. Jevnlig fysisk aktivitet har også vist seg å ha positiv effekt på depresjon og kognitive symptomer.

Fatigue er en av de vanligste plager med MS, og mange opplever det som det verste symptomet med sykdommen. Seksjonsoverlege Elisabeth Gulowsen Celius ved Nevrologisk avdeling, Ullevål US, oppfordrer alle som er plaget med fatigue til fysisk aktivitet. Det er dokumentert at regelmessig fysisk aktivitet hjelper mot fatigue.

Prøv å bevege deg litt hver dag - alt er bedre enn ingenting.

Flere Fysikalske Institutt har tilbud om gruppetrening, og fysioterapeuten utarbeider individuelt tilpasset treningsprogram for deg. Du bør kanskje trene 2 - 3 ganger i uken hos fysioterapeut, men det er avhengig av den fysiske formen. Det er viktig at treningen er lystbetont og at det legges inn korte hvilepauser. Tilpass aktivitetsnivået ditt etter dagsformen. På en dårlig dag bør du kanskje ikke trene i det hele tatt, men bare gå ut å trekke litt frisk luft.

For å trene hos fysioterapeut må du ha henvisning fra fastlege eller manuellterapeut. Trening hos fysioterapeut med driftsavtale dekkes i sin helhet av HELFO og det er ingen egenandel.

Trening og fysisk aktivitet øker mestring og livskvalitet.

At flere kan trene sammen, gir et ekstra puff for alle, spør din fysioterapeut om det kan lages fellestreninger for MS diagnostiserte.

Lokallag

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.