Hopp til hovedinnholdet

Idrettsfysiolog: Riktig trening for personer med MS

Å trene og holde seg fysisk aktiv er en selvfølge for de fleste mennesker uansett om man har MS eller ikke. Men hvilken form for trening er best egnet og hvilken effekt har den på livskvaliteten? Vi spurte en idrettsfysiolog som er ekspert på trening i forbindelse med MS.

Det er ikke mange år siden man faktisk frarådet personer med MS å trene og være fysisk aktive. Den viktigste årsaken til en slik anbefaling var at mange opplevde at symptomene ble verre når kroppstemperaturen steg ved trening eller at personer som allerede var veldig slitne, ble enda mer slitne.
- Jeg har i flere år vært interessert i hvordan trening påvirker personer med MS, forteller Ulrik Dalgas, idrettsfysiolog ansatt som postdoktor ved avdelingen for Sport Science, instituttet for Public Health, ved Århus Universitet. For å finne ut mer gjennomførte jeg en klinisk studie med 38 personer med MS.
Pasientene ble delt inn i to grupper, der den ene gruppen skulle trene styrke to ganger i uken i 12 uker, mens den andre gruppen skulle leve som vanlig. Deretter byttet alle pasientene grupper: De som ikke hadde vært aktive, begynte å trene i 12 uker og omvendt.

Positiv effekt etter kort tid

Resultatet av studien viste at pasientene i gruppen som trente, forbedret evnen til å gå både på flat mark og i trapper. De kunne også reise seg raskere fra sittende til stående, de ble ikke like slitne, humøret ble bedre og livskvaliteten økte. -

Vi studerte også hvordan treningen påvirket musklene hos personer med MS, og kunne vise at de reagerte på samme måte som hos friske - med økt muskelmasse, fortsetter Ulrik Dalgas. Personer med MS opplever ofte at muskelstyrken avtar, ikke minst i beina, og i undersøkelsen trente de derfor styrke med fokus på beinmusklene. Studien viste betydelig forbedring etter 12 ukers trening, men det mest interessante var at den positive effekten holdt seg også i de neste 12 ukene, altså når de ikke lenger trente på samme måte.
- I denne studien gikk treningsperioden bare over tre måneder, men det er ingenting som taler imot at forbedringen fortsetter hvis man trener styrke regelmessig over lengre tid, sier Ulrik Dalgas.

Andre gode treningsformer

Undersøkelser viser at personer med MS i gjennomsnitt har dårligere kondisjon enn resten av befolkningen. Derfor er kondisjonstrening noe som også kan anbefales. -

Kondisjonstrening er viktig ettersom den gjør hjertet sterkere og forbedrer blodomløpet og oksygentilførselen til musklene, forteller Ulrik Dalgas.
Det finnes mange forskjellige måter å trene opp kondisjonen på, og det er bare å prøve seg fram for å finne ut hva som fungerer. Sykling på vanlig sykkel, hvis man klarer det, eller på ergometersykkel er bra. Å løpe eller gå på tredemølle er også bra. Stavgang passer også for personer med MS, spesielt hvis man har balanseproblemer. Og man kan prøve trening med romaskin. En del personer med MS kan oppleve en midlertidig symptomforverring når kroppstemperaturen øker, for eksempel synstap, kvalme eller økt spastisitet. Da kan svømmetrening være et godt alternativ, ettersom vannet virker avkjølende på kroppen. -

Vi pleier å anbefale trening 2-3 ganger i uken og om mulig 45-60 minutter hver gang, avslutter

Lokallag

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.