Hopp til hovedinnholdet

Hilsen fra Ann-Christin Hansen

Fra foredraget om "MS og kosthold"  15.april 2015 

«Hei fine folk!

Tusen takk for en lærerik kveld sammen med dere. Det fine med å snakke med ulike mennesker er at vi har alltid så mye å lære av hverandre :)

Her er en liten reminder på det jeg snakket om:
For å få en best mulig hverdag så trenger vi å ha fokus på hva kroppen vår trenger av mat, søvn og aktivitet. I tillegg er det spennende å observere hvordan tanker og følelser påvirker oss. Alt henger sammen så det å finne løsningen som passer inn i sin hverdag er ofte lurt.

Når det gjelder maten vi spiser så har den stor påvirkning på hvordan vi har det, både energimessig og helsemessig. Vi trenger næringsstoffer, vitaminer og nok væske for å få maskineriet til å jobbe best mulig for oss. For alle autoimmune kropper, slik som MS så er det noen matvarer som kan forverre tilstanden og det kan man være litt ekstra oppmerksom på hvordan dette er i forhold til din kropp.

Eksempler på dette kan være:
* alkohol
* svinekjøtt
* Transfett

* Sukker
* hvetemel
* Rødt kjøtt
* sjokolade / kakao for noen
- dette vil alltid variere litt, men det kan dere jo ha en lite OBS på.

For å hjelpe kroppen din til å holde seg mest mulig stabil og så frisk som mulig så er det avgjørende hvordan vi setter sammen måltidene våre. Et kosthold med stor tyngde av karbohydrater gir veldig ustabilt blodsukker som igjen gjør oss slappere på sikt og mindre motstandsdyktig for infeksjoner osv. Nøkkelen til suksess her er å ha balanse mellom langsomme karbohydrater (grønnsaker og grovt korn) Proteiner og gode fettsyrer (Avokado, olivenolje, frø, nøtter osv.)

Løp og kjøp OLIVITA som virkelig kan gi kroppen din et løft for å få en bedre balanse både på sykdomsaktivitet og ikke minst i forebygging av livsstilsykdommer som kan komme i fremtiden.

Trening/ Aktivitet er også med på å regulere blodsukker og ikke minst er det viktig, for alle kropper med og uten sykdom, så finn den formen som kan passe for deg.
Husk at alle monner drar så det å bruke kroppen litt mer hver dag er med på å gjøre en forskjell. Nok søvn er viktig slik at kroppen får tid til å restituere skikkelig på natten.
- dersom du sliter med søvn - kan det hjelpe med litt frisk luft i nesen, avsjekke hvor tankene går når du legger deg, en kopp kamille te kan være fint og ikke minst avspenningsøvelser for å slappe av.

Noen som har spørsmål eller innspill - send meg mail på annchristinhansen@mac.com

Ha ei nydelig helg alle sammen!
Beste hilsen
Ann-Christin Hansen (www.annchristin.no) “ 

Hva skjer?

23.11.2017

GULLKORN

Høsten...
den svale, fine årstid
da allting
skifter farve
og forgår.

 

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.