Hjem / Aktuelt / MS-forbundets innspill til Helse- og omsorgskomiteen om statsbudsjettet 2026

MS-forbundets innspill til Helse- og omsorgskomiteen om statsbudsjettet 2026

MS-forbundet ber Helse- og omsorgskomiteen styrke satsingen på hjernesykdommer, rehabilitering og frivillighet i statsbudsjettet for 2026.

Bilde fra stortingssalen. Foto: Stortinget.no

Den foreslåtte økningen fra budsjett i 2025 på 3,7 % for spesialisthelsetjenesten, er alt for lite i forholdet til behovet i en hardt presset sykehusøkonomi. Det er økt arbeidspress på helsepersonell i sykehus, og vi er bekymret for personellflukt og rekrutteringsvansker. Oppfølgingen av kronikere som har MS teller ikke i ventetidsløftet og er tapere i interne prioriteringer. Tall fra MS-registeret viser at oppfølgingen av MS-pasienter er dårligere. Det er behov for tydelige prioriteringer og forpliktende satsinger på kroniske sykdommer som MS.

Det er svært skuffende at Hjernehelsestrategien ikke omtales i statsbudsjettet. En betydelig andel av kommende økning i behov for helse- og omsorgstjenester er knyttet til hjernesykdommer. Forslag til ny hjernehelsestrategi er overlevert til Helse- og omsorgsdepartementet, og det er et stort behov for å få den satt ut i live. Vi viser til Hjernerådets høringsinnspill, som vi stiller oss bak.

Kap. 732 Regionale helseforetak  

  • postene 70-78 for de fire regionale helseforetakene

Den krevende hverdagen for helsepersonellet utfordrer både kvalitet og likebehandling. MS er en sykdom som må håndteres på alle landets 18 nevrologiske avdelinger. Derfor er det nødvendig med et nasjonalt støtteapparat for å veilede, oppdatere og sikre likt helsetilbud for MS-pasienter uansett hvor de bor i landet. Det er ikke kapasitet til å få til dette lokalt. Nasjonalt kvalitets - og kompetansenettverk for MS utfører dette oppdraget i dag gjennom nyhetsbrev, webinarer, fagmøter og drift av msveileder.no. MS-forbundet anser nettverket som svært viktig, og dette må presiseres i oppdragsdokumentene til de regionale helseforetakene for å sikre videreføring. MS-nettverket er ett av 18 nettverk som helseforetakene drifter, og Helsedirektoratet kvalitetssikrer det.  

Norsk MS-register og biobank har status som nasjonalt kvalitetsregister, og er også svært sentralt for å sikre lik kvalitet i hele landet. Norske MS-nevrologer slutter gjennomgående godt opp om registeret, men arbeidet er tungvint, og det er stort behov for å effektivisere driften gjennom automatisk datafangst fra sykehusjournalene. Dette krever ekstra prosjektmidler til registeret og større kapasitet i Helse Midt IT (HEMIT). Per i dag er det for lite i budsjettmidler og for lange ventetider for teknisk støtte.

MS-forbundet ber komiteen be Regjeringen om at helseforetakene må videreføre finansieringen av Nasjonalt kvalitets - og kompetansenettverk for MS, og forsere arbeidet med automatisk datafangst i helseregistrene.

Kap. 780 Forskning

  • post 70 Norges forskningsråd

Forskningssentrene for klinisk behandlingsforskning (FKB) er finansiert av Kunnskapsdepartementet gjennom Forskningsrådet, med regel om tidsavgrenset finansiering. Neuro-SysMed FKB for de fire alvorlige nevrodegenerative sykdommene MS, ALS, Parkinsons og demens har finansiering som utløper i 2027, og da må helseforetakene videreføre finansiering av senteret. Neuro-SysMed er også NorTrials-senter for industristudier. Både Neuro-SysMed og NorTrials er hjørnestener i foreslått ny hjernehelsestrategi og handlingsplanen for å øke antall kliniske studier.

MS-forbundet ber komiteen be Regjeringen om at helseforetakene må planlegge videreført finansiering av FKB-sentrene dersom kriterier for behov og kvalitet er oppfylt.

Kap. 760 Kommunale helse- og omsorgstjenester

  • post 70 Tilskudd: Informasjons- og kontaktskapende arbeid m.v.

Helse- og omsorgssektoren vil fremover stå ovenfor store omstillingsbehov, og vi viser til Perspektivmeldingen, Helsepersonellkommisjonen og andre utredninger knyttet til helse og velferdsstatens bærekraft. Helsepersonellkommisjonen pekte på helsefrivilligheten som viktig bidragsyter for å supplere og avlaste kommune- og spesialisthelsetjenesten, og anbefalte forpliktende samarbeidsavtaler med frivillige brukerorganisasjoner for å fremme helsekompetanse i befolkningen. Dette er viktig aktivitet med behov for offentlig finansiering.

Tilskuddsordningen Informasjons- og kontaktskapende arbeid mv. ble etablert i 2023 etter en sammenslåing av de to tidligere ordningene «Frivillig arbeid mv.» og «Informasjons- og veiledningsarbeid om nevrologiske skader og sykdommer». Med regjeringens forslag for 2026 har ordningen blitt redusert fra ca 32 millioner til 25,5 millioner kroner. Totale søkebeløp er betydelig større enn tilskuddsrammen, noe som tydelig viser behovet for å øke denne rammen.

MS-forbundet ber komiteen øke tilskuddsrammen til “Informasjons- og kontaktskapende arbeid” til minimum 35 millioner kroner for 2026.

Kap. 733 Habilitering og rehabilitering

Regjeringen anser anmodningsvedtak om rehabilitering som fulgt opp. MS-forbundet er ikke enig i denne vurderingen, og er også bekymret for svak involvering av fagmiljø og brukere i det videre arbeidet med Helsedirektoratets handlingsplaner.

MS-forbundet ber komiteen sikre at nasjonal handlingsplan for rehabilitering fremlegges for politisk behandling i Stortinget.

Aktuelt