Hopp til hovedinnholdet

Kosthold

Personer med MS bør følge vanlige kostholdsråd. Vitamin D er viktig. Fet fisk, fiskeoljer og tran kan være gunstig.

Mat som er sunn for folk flest er også sunn for personer med MS. Det viktigste, også for personer med MS, er å holde seg til et balansert, sunt kosthold der en opprettholder normalvekten og begrenser inntaket av animalsk fett noe.

Vitamin D 

Nye studier tyder på at vitamin D kan spille en viktig rolle for utviklingen av MS. Mangel på vitamin D er en risikofaktor for å utvikle MS.

Sollys er den viktigste kilden til vitamin D. Om vinteren står sola så lavt på himmelen i Norge at det ikke dannes noe D-vitamin i huden. Det er derfor viktig med vitamin D fra kosten. Fet fisk og tran, samt lettmelk og margarin som er beriket med vitamin D, er de viktigste kostkildene.

Innholdet er imidlertid ofte utilstrekkelig, og personer som er lite ute i sola, bør sjekke nivået gjennom en blodprøve hos fastlegen. Dette bør fortrinnsvis gjøres på slutten av vinteren. Hvis nivået er lavt (under 75 nmol/liter) bør man ta et tilskudd. En spiseskje tran (5ml) vil vanligvis være tilstrekkelig.

Les mer om MS og D-vitamin her.

Antioksidanter

Et tilstrekkelig inntak av antioksidanter har vist seg å være viktig ved flere inflammatoriske sykdomstilstander.

Antioksidanter er vitaminer som C, E og betakaroten. Matvarer som fisk, lever, egg, løk, hvitløk og nøtter er gunstig for vår antioksidantstatus.

Det samme er bær, krydderurter, bærsafter, juice og grønn te.

Noen kostråd

Her er noen kostråd for personer med MS: 

Spis fisk

Til middag gjerne 3-4 ganger i uken. Inkluder fet fisk – også som pålegg. Fete fiskeslag er laks, ørret, sild, sardiner, makrell, uer og kveite.

Spis magert kjøtt

Velg gjerne fugl/kylling, høne, kalkun (helst uten skinn). Skjær vekk synlig fett fra kjøttet.

Lettmelk og olje

Bruk skummet melk/lettmelk og magre/halvfete oster. Erstatt smør og faste margariner med oljer (rapsolje/olivenolje) og myke margariner i matlagingen.

Grønnsaker og grovt brød

Spis mye grønnsaker, rå eller lettkokte. Inkluder mørkegrønne varianter som f.eks. brokkoli. Spis et par frukter hver dag. Frukt kombinert med nøtter kan erstatte potetgull.

Bruk grove kornsorter i brød og kornblandinger.

Kaffe og tran

Reduser kaffe til et par kopper om dagen. Ta en skje tran daglig (eventuelt trankapsler, f.eks. Møllers Dobbel)

(Kilde: Brosjyren Kostråd og oppskrifter, utgitt av MS-Senteret Hakadal AS)

Brosjyrer til nedlastning

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.