
Profilmanual
Velkommen til MS-forbundets profilmanual. Her finner du retningslinjer for bruk av logo, farger, typografi, bilder og illustrasjoner. Målet er å skape et inkluderende og positivt inntrykk, og at vi har en tydelig og gjenkjennelig kommunikasjon.
Om MS-forbundet sin kommunikasjon
MS-forbundet skal være den foretrukne kilden til all informasjon om MS, og vi skal være en troverdig og pålitelig kilde. MS-forbundet har ulike målgrupper, men felles for all kommunikasjon er at vi jobber for å bedre rettighetene, livet og hverdagen til MS-rammede.
Måten vi kommuniserer på og det visuelle utrykket er viktig for å fremme de budskapene vi ønsker. Blant annet har vi skapt et visuelt utrykk som er både oppløftende, varmt og inspirerende, og som skal bidra til å ufarliggjøre sykdommen og vise til det samholdet som MS-forbundet representerer.
Logo
Logoen er vårt viktigste visuelle element. Den har et moderne og enkelt design som fungerer godt både på skjerm og papir.
Logoen skal alltid brukes på en profesjonell måte, med riktig farge, størrelse og plassering.
Det er ikke lov å lage egne versjoner av logoen uten at dette er godkjent av MS-forbundet. Dette gjelder f.eks jubileumslogoer.
Logoen finnes både med og uten MS-forbundets visjon.


Logo på sosiale medier
På sosiale medier hvor det er mindre plass til logo, bør dere bruke en forenklet versjon. Den vil fungere fint selv når den skaleres ned på mindre enheter som mobiltelefon.

Lokalforeninger og regionlag
Alle lokalforeninger har sin egen logo, hvor navnet på lokalforeningen fremkommer under hovedlogoen. Slik viser logoen tilhørighet til både MS-forbundet og lokalsamfunnet.

Avstand
For å sikre god synlighet og klarhet, må logoen alltid plasseres med tilstrekkelig avstand til andre elementer som tekst, kant eller bilde. Dette kalles for beskyttelsessone, og gir logoen luft og sikrer et profesjonelt og ryddig uttrykk.
Vi bruker en fast sikker avstand, som tilsvarer "M-en" fra logoen, når vi skal måle avstand til nærmeste elementer.

Typografi
Typografien er en viktig del av MS-forbundets visuelle identitet. Den skal bidra til å skape et helhetlig, gjenkjennelig og profesjonelt uttrykk – både digitalt og på trykk.
General Sans
General Sans er en moderne og minimalistisk font som gir et åpent, tydelig og vennlig uttrykk. Den er lett å lese både på skjerm og i trykt materiale, og fungerer godt i både overskrifter og brødtekst. General Sans er MS-forbundets hovedfont.


Arial
Siden General Sans er en font som ikke alle har på sin enhet, bruker vi Arial som en reservefont.
Arial er en klassisk font som er kjent for sin enkelhet og gode lesbarhet. Arial er et trygt valg når profilfonten ikke er tilgjengelig.


Farger
Farger er et kraftig verktøy i vår visuelle identitet og bidrar til å formidle både stemning og budskap. Videre finner du retningslinjer for hvordan fargene skal brukes konsekvent på tvers av alle kommunikasjonsplattformer.
På digitale flater kan lysere fargenyanser spille en viktig rolle i å sikre god kontrast og lesbarhet, samtidig som de kan bidra til å løfte frem viktig innhold. MS-forbundet har egne fargenyanser for rød, blå og grønn, som er egnet som bakgrunnsfarger. Gulfargen fungerer fint som bakgrunnsfarge og har derfor ingen fargenyanser.
Rød
Den lys røde fargen til MS-forbundet er en farge som kan uttrykke følelser som omsorg, sårbarhet, optimisme og håp. Fargen brukes også når vi ønsker at noen skal utføre en handling, som f.eks å bli medlem eller gi en gave. På ms.no gjøres dette ved å bruke såkalte røde knapper. Bruker man det på trykte flater, kan man f.eks gjøre teksten "Bli medlem" rød.



Blå
Blå er en farge som representerer vitenskap, troverdighet og profesjonalitet. Den egner seg derfor godt når man for eksempel skal visualisere noe som har med forskning å gjøre.



Grønn
Grønn er en farge som kan brukes til å uttrykke helse, og fremstår som en mild og beroligende farge. Den egner seg derfor godt hvis man skal visualisere noe som har med medisin, trening, rehabilitering eller ernæring å gjøre.



Gul
Gul er en farge som utrykker varme ved å signalisere sollys, glede og energi. Den har en umiddelbar visuell effekt som fremmer optimisme , og fungerer godt i design der man ønsker å skape et inkluderende og energisk miljø.


Hvit
På digitale flater er hvit er en farge som benyttes for å fremheve innhold, og den sørger for god kontrast og lesbarhet. På MS.no brukes hvit bakgrunn for å løfte frem gaveskjemaer. Til trykte flater bør hvit bakgrunn benyttes i tekstunge dokumenter, og i trykksaker med mange visuelle elementer.

Bildebruk
Bildemateriale spiller en viktig rolle i hvordan vi kommuniserer visuelt, og det er med på å skape stemning, formidle budskap og engasjere brukere.
Foto
Bilder bør gjenspeile ekte mennesker og følelser. Bruk bilder som utstråler nærhet, varme og relasjon, og som gjør at folk føler seg sett og forstått. Det kan være bilder av mennesker i hverdagslige situasjoner, med naturlige smil eller øyeblikk som uttrykker empati og forbindelse.

Stockfoto
Dersom man mangler bilder eller illustrasjoner, kan man bruke stockfoto. Det kan for eksempel være hvis man ønsker å illustrere noe medisinsk. Stockfoto er bilder man kjøper på nett, men det finnes også mange gratistjenester. Unsplash er et eksempel på et nettsted som tilbyr gratis bilder. Husk og les om krav til eventuell kreditering.
Ved bruk av stockfoto er det viktig å unngå bilder som virker kunstige, overdrevne eller stereotype.

Illustrasjoner
Illustrasjoner er et fint alternativ til foto. MS-forbundet har utarbeidet en pakke med illustrasjoner som kan brukes både digitalt og til trykte flater.

Bilderettigheter
Alle bilder som brukes i MS-forbundets kommunikasjon må være lovlig anskaffet. Det betyr at du ikke kan bruke bilder du finner på nettet, med mindre de er tydelig merket som frie til bruk eller du har kjøpt rettighetene. Brudd på bilderettigheter kan føre til juridiske konsekvenser og bøter. Det tryggeste er å bruke bilder dere har tatt eller laget selv. Husk at alle som er avbildet må gi tillatelse til at bildene blir brukt.
Diverse maler
Videre finner du maler for ulike trykksaker, samt Powerpoint-mal. Dere må gjerne lage egne trykksaker, men de må da være i tråd med MS-forbundets profil. Det vil si at dere må bruke logoer, farger og fonter som det vises til i denne manualen. Det er ikke lov å tillegge MS-forbundet nye visuelle utrykk (f.eks ved bruk av symboler som sløyfer som ikke er godkjent av MS-forbundet). Ta gjerne kontakt dersom dere er i tvil om hva som er greit og ikke.
Brevmal
Brevmalen inkluderer retningslinjer for plassering av logo og kontaktinformasjon, samt bruk av farger og typografi.

Konvolutt
Dersom dere sender ut mange brev til deres medlemmer kan dere vurdere å trykke opp egne konvolutter. MS-forbundet har en egen mal for dette. Merk at returadressene som er brukt som eksempler må endres.

A4 Plakat
Dersom dere skal ha et arrangement eller stå på stand kan dere vurdere å lage plakater som kan printes eller trykkes opp. Plakaten finnes i ulike formater, og har et enkelt design slik at den som vil skal kunne klare å lage en plakat.

Folder
MS-forbundet har laget en generell folder om MS og MS-forbundet. Hver lokalforening kan laste ned sin egen versjon hvor en QR-kode sender leseren til lokalforeningen sin nettside. Lokalforeningen kan også lage sin egen folder som forteller mer om lokalforeningens aktiviteter. Det finnes en egen mal for dette i mappen.

Powerpoint
PowerPoint-malen for MS-forbundet er utviklet for å sikre en enhetlig og gjenkjennelig presentasjonsstil. Malen er enkel å bruke og inkluderer forhåndsdefinerte farger, skrifttyper og logoer.

Sosiale medier
MS-forbundets tilstedeværelse i sosiale medier skal være preget av åpenhet, troverdighet og respekt. Innholdet vi publiserer skal støtte vår visjon, bygge fellesskap og skape engasjement – både hos medlemmer, pårørende og allmennheten.
Vi bruker en varm og inkluderende tone, og alle innlegg skal være i tråd med vår visuelle profil og kjerneverdier. Husk at alt dere publiserer representerer forbundet som helhet
MS-forbundet har en egen veileder for sosiale medier.



Universell utforming
All kommunikasjon fra MS-forbundet skal være tilgjengelig for alle – uavhengig av funksjonsevne. Universell utforming handler om å bruke tydelige kontraster, lesbare skrifttyper, enkel språkbruk og god struktur, slik at budskapet vårt når ut til flest mulig. Dette er både et etisk ansvar og et krav i henhold til gjeldende lover og retningslinjer.